Kuluttaja-asiamies puuttui Blue Finance Oy:n kuluttajaluottojen hinnoitteluun, ehtojen epäselvyyksiin ja harhaanjohtavaan markkinointiin. Hän vaati yhtiötä lopettamaan sääntelyn ylittävät luottokustannukset, selkeyttämään korkoehtoja ja esittämään vuotuisen koron markkinoinnissa selkeästi. Yhtiö siirsi liiketoiminnan tytäryhtiölleen eikä sitoutunut noudattamaan vaatimuksia, minkä vuoksi valvonta kohdistettiin tytäryhtiöön.
Kuluttaja-asiamies otti siis käsiteltäväkseen Blue Finance Oy:n kuluttajaluotot havaittuaan niissä merkittäviä lainvastaisuuksia. Tapaus osoittaa, että kaikki kuluttajaluottoja tarjoavat yritykset eivät välttämättä noudata voimassa olevaa lainsäädäntöä, vaan saattavat etsiä keinoja sen kiertämiseen. On kuitenkin ehdottoman tärkeää, että kaikki luotonantajat noudattavat kuluttajaluottoja koskevaa sääntelyä – erityisesti luottokustannusten enimmäismäärien, selkeiden sopimusehtojen ja läpinäkyvän markkinoinnin osalta.
Ylitetty hintakatto ja virheellisesti määritellyt lisäpalvelut
Blue Finance Oy veloitti asiakkailta muun muassa tilinhoitomaksuja, nopeutetun käsittelyn lisämaksuja ja paperilaskutuskuluja, joiden yhteismäärä ylitti kuluttajansuojalain salliman enimmäisrajan: 0,01 % luoton määrästä päivää kohden tai 150 euroa vuodessa. Yhtiö väitti kyseessä olevan vapaaehtoiset lisäpalvelut, mutta kuluttaja-asiamies katsoi näiden maksujen olevan osa luottokustannuksia – koska ne olivat edellytys luoton käyttämiselle ja liittyivät kiinteästi luottosuhteeseen.
Pikavippien sopimusehtojen epäselvyys
Yhtiön yleiset ehdot sisälsivät epäselviä termejä kuten ”luottotilin pääomasaldo”, jota ei ollut määritelty selkeästi. Tämä aiheutti sen, että kuluttajan oli mahdotonta ymmärtää, mille summalle korkoa lopulta laskettiin. Vaikka korkoa laskettiin todellisuudessa vain käytetylle lainasummalle, ehtojen sekavuus teki arvioinnista mahdotonta kuluttajan näkökulmasta. Kuluttaja-asiamies katsoi ehtojen rikkovan kuluttajansuojalain vaatimusta selkeydestä ja läpinäkyvyydestä.
Markkinoinnin harhaanjohtavuus
Blue Finance Oy ei esittänyt luoton vuosikorkoa riittävän näkyvästi tai ymmärrettävästi markkinoinnissaan. Kuluttaja-asiamies edellytti, että korkotiedot on ilmoitettava selkeästi ja helposti havaittavalla tavalla. Selkeän vuotuisen koron puuttuminen vaikeutti lainatuotteiden vertailua ja teki markkinoinnista kuluttajansuojalain vastaista.
Seuraukset Blue Finance Oy:lle
Blue Finance Oy lopetti kuluttajaluottoliiketoimintansa ja siirsi sen tytäryhtiölleen. Yhtiö ei kuitenkaan sitoutunut muuttamaan toimintaansa kuluttaja-asiamiehen esittämien vaatimusten mukaisesti, joten valvontatoimet siirtyivät tytäryhtiölle.
Voit lukea tapauksesta vielä tarkemmin täältä!
Tapaus osoittaa, kuinka tärkeää on, että kuluttajaluottojen hinnoittelu, sopimusehdot ja markkinointi noudattavat tiukasti kuluttajansuojalainsäädäntöä. Kuluttajan oikeus ymmärrettäviin ehtoihin ja ennalta tiedettyihin kustannuksiin on keskeinen osa oikeudenmukaista luottomarkkinaa.
Oletko ottanut pikavipin Blue Finance Oy:ltä?
Tietojemme mukaan Blue Finance Oy on myöntänyt tuhansittain luottoja, joiden luottokustannukset on oikeudessa todettu kohtuuttomiksi. Ota meihin yhteyttä – mikäli olet ottanut luoton Blue Finance Oy:ltä. Me autamme selvittämään tilanteesi ja vaadimme lainvastaiset luottokustannukset sekä kohtuuttomat korot sinulle takaisin.