Kun postiluukusta tai sähköpostista ilmestyy perintäyhtiöltä tiedoksianto, se voi aiheuttaa stressiä ja paniikkia. Monet meistä saattavat tuntea olonsa voimattomiksi tai haluavat välttää koko asian käsittelyä. Muista kuitenkin, että nopea toiminta auttaa tilanteen selvittämisessä ja lisäkustannusten välttämisessä. Lue alta lakimiehen neuvot tilanteen hoitamiseen.
Kun saat tiedoksiannon, älä viivyttele
Perintäyhtiöiden lähettämä tiedoksianto on virallinen asiakirja, jolla ilmoitetaan velalliselle, että perintätoimet ovat edenneet oikeudelliseen vaiheeseen. Juridisesti tämä tiedoksianto tarkoittaa sitä, että yksipuolinen tuomio on annettu velkojan hyväksi velallisen laiminlyötyä vastata haasteeseen. Tiedoksianto informoi velallista siitä, että tuomio on annettu ja asia voi edetä täytäntöönpanoon eli ulosottoon.
Perintäyhtiöt suorittavat tiedoksiannon useilla eri tavoilla, esimerkiksi kirjallisesti postitse, sähköpostilla ja perintäyhtiön omien verkkopalveluiden kautta.
On tärkeää kuitenkin huomata, että tiedoksiantojen laillisuus ja velallisen oikeudet suojataan tarkoin laissa. Jos tiedoksianto ei täytä lain vaatimuksia, se voi vaikuttaa perintäprosessin etenemiseen.
Pelkkä kirjautuminen perintäyhtiön verkkopalveluun todentaa tiedoksiannon ja käynnistää 30 päivän muutoksenhakuajan
Useimmissa tapauksissa pelkkä sisäänkirjautuminen perintäyhtiön verkkopalveluun voi aiheuttaa todisteellisen tiedoksiannon ja aloittaa 30 päivän muutoksenhakuajan. Tämä tarkoittaa, että velallinen menettää oikeuden riitauttaa velan tai hakea takaisinsaantia. Takaisinsaannista ja yksipuolisesta tuomiosta voit lukea lisää tästä.
Perintäyhtiöt käyttävät verkkopalveluita tiedoksiannon antamiseen, koska se on nopeampaa ja kustannustehokkaampaa perintätoimistojen kannalta. Verkkopalvelut antavat perintäyhtiöille etulyöntiaseman, koska asiakkaan on vaikea väittää, ettei hän olisi saanut tiedoksiantoa. Kirjautumisesta jää jälkeen digitaalinen jalanjälki, jolla voidaan todistaa, että tiedoksianto on mennyt perille.
Perintäyhtiöt voivatkin näin hyötyä siitä, että asiakkaat toimivat tietämättömyydessään, jolloin perintäprosessi etenee nopeammin ja tehokkaammin heidän eduksi. Tämä voi tuntua ”ansalta”, koska usein asiakas ei ymmärrä sen todellisia seurauksia.
Mikäli et allekirjoita tiedoksiantoa, on asiassa enemmän aikaa toimia
Muista olla allekirjoittamatta tiedoksiantoja sähköisesti, koska allekirjoituksesta alkaa kulua asian muutoksenhakuaika, joka on 30 päivää eli velallisella on 30 päivää aikaa hakea takaisinsaantia. Määräaika on 30 päivää siitä, kun velallinen on saanut yksipuolisen tuomion todisteellisesti tiedoksi.
Velallinen, jota vastaan on annettu yksipuolinen tuomio, ei saa hakea muutosta tuomioon valituksen kautta, vaan velallisella on oikeus hakea takaisinsaantia.
Takaisinsaanti on kuluttajan oikeussuojakeino. Mikäli takaisinsaantia ei haeta ajoissa 30 päivän määräajassa, tämä yksipuolinen tuomio muuttuu lainvoimaiseksi eikä sitä voi enää muuttaa. Tämä 30 päivän aika turvaa velallisen oikeusturvaa, jotta hän voi puolustautua ennen kuin oikeudellinen päätös tulee täytäntöönpantavaksi.
Asiantuntevaa apua perintätilanteessa
Me Takaisinperinnällä tarjoamme apua juuri tällaisissa perintätilanteissa. Kun saat perintäyhtiöltä tiedoksiannon, on tärkeää ymmärtää omat oikeudet ja velvollisuudet. Älä siis viivyttele vaan ota meihin yhteyttä heti, sillä sinulla on vain 30 päivää aikaa hakea muutosta. Me hoidamme puolestasi koko prosessin alusta loppuun. Me selvitämme puolestasi, onko perintäyhtiö oikeutettu velkasi perintään, onko perintätoimiin ryhdytty laillisesti ja onko tiedoksiannon tiedot asianmukaiset.
Velan riitauttaminen
Jos tiedoksiannon tiedot eivät vastaa velkatilannettasi tai jos velan laillisuudessa on epäselvyyksiä, me autamme velan riitauttamisessa. Riitauttaminen estää velan perinnän jatkumisen, kunnes asia on selvitetty. Tämä on erityisen tärkeää tilanteissa, jossa velka ei ole aiheellinen tai jos tiedoksiannossa on virheitä.
Takaisinsaanti ja yksipuolisen tuomion kumoaminen
Jos tilanne on edennyt siihen pisteeseen, että olet saanut yksipuolisen tuomion ota välittömästi yhteyttä meihin. Me hoidamme koko prosessin alusta loppuun puolestasi, sillä hyvä uutinen on, että yksipuolinen tuomio voidaan kumota! Me laadimme kaikki tarvittavat takaisinsaantihakemukset ja toimimme lainsäädännön mukaisesti, mikä voi estää ulosoton ja antaa uuden mahdollisuuden käsitellä asiasi oikeudenmukaisesti.
Sinun oikeusturvan toteutuminen on toimintamme ydin
Kuluttajansuojalain asiantuntijoina tunnemme nimenomaan velallisten oikeudet. Meidän tehtävämme on varmistaa, että sinä saat oikeudenmukaista ja lainmukaista kohtelua koko perintäprosessin ajan. Velkojan toimenpiteet eivät saa rikkoa sinun oikeuksiasi missään vaiheessa.
Toimintamme ydin on asiakkaidemme oikeuksien puolustaminen. Olemme tukenasi koko prosessin ajan ja varmistamme, että oikeutesi ovat turvattu. Ota yhteyttä!
Perintäyhtiön tiedoksiannon saapuessa nopea toiminta ja oikeanlainen apu auttavat hallitsemaan tilannetta.
Toimi siis nopeasti – me olemme täällä sinua varten!